torsdag 15 november 2012

Städare inte coolt eller ?

Jag satt på en bänk i en korridor på sjukhuset för ett tag sedan, medan jag satt där så kom det en städare från nån avdelning och skulle göra ett ärende, jag började då fundera på en sak jag har tänkt på rätt så ofta, det var nämligen så att städaren är en invandrare och när jag då tänkte efter så kom jag på att jag under dom senaste åren bara har sett invandrare städa på sjukhusen och i stort sett överallt annars med, så jag undrar är inte städjobb nåt för svenska ungdomar.

Svaret på det är nog nej svenska ungdomar har genom sitt bloggläsande sitt tv tittande och sitt totala dränkande av egna åsikter i den amerikaniserade bruset som väller in genom tv, filmer och reality serier fått en åsikt ändrad till att ett jobb är något man skall gilla, tjäna enorma pengar på, det skall inte vara ansträngande eller i huvudtaget jobbigt, detta till trots att ungdomarna i fråga ibland inte ens kan läsa eller stava som folk, så skulle en svensk tonåring på väg ut i arbetslivet någonsin kunna tänka sig ett städjobb?

Svaret är nog nej ! När jag var ung och skulle ut och söka jobb då var ett jobb något man måste ha för att kunna ha roligt på sin fritid inte jobbet, man sökte dom jobb man kunde få och dom var inte alltid jobbet man ville ha, men det var en början och man tjänade pengar, för ett jobb måste man ha för att kunna överleva, för att kunna bo någonstans, för att kunna ha en meningsfull fritid, några enstaka få var det förunnat att kunna jobba med det dom tyckte var kul eller sin hobby men dom var som sagt väldigt få.

Så vad göra? Jag har väl inga revolutionerade lösningar på detta problem att inte svenska ungdomar tar dom jobb dom kan få och som finns, det första är att dom måste sluta lura sig själv, livet är inte en reality show på MTV som när jag växte upp visade musik därav namnet Music Television, nåväl mer om detta kommer att komma både om MTV och dagens hopplösa ungdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar